poniedziałek, 30 grudnia 2013

Efektywna praca w firmie - wady i zalety

Często wykonując jakieś czynności patrzysz na zegarek? Łapiesz się na tym, że marnotrawisz czas na błahe czynności, a potem musisz nadrabiać stracony czas? Nie potrafisz dobrze ocenić zadań, a w związku z tym czasu, jaki trzeba będzie im poświecić?

Na wszystkie postawione wyżej pytania odpowiada sobie każda osoba, która nie cierpi na brak obowiązków. Dotyczy to przede wszystkim pracy, w której pewne czynności muszą być wykonane "na już" lub w niedalekiej perspektywie czasowej. Natomiast w domowych czynnościach możemy sobie pozwolić na luźniejsze podchodzenie do codziennych zadań i podobnie możemy odnieść to do rozwoju osobistego.


Wracając jednak do samej pracy to niezbędne przy dużej ilości projektów i zadań jest ustalenie pewnej ich hierarchii, na zadania najważniejsze, mniej ważne i takie, które można wykonać później. Najczęściej te najmniej ważne zadania są też niepotrzebnie odwlekane w czasie i wykonywane pod sam koniec ustalonego czasu na jego wykonanie. Ustalając harmonogram pracy każdy pracownik oraz pracodawca powinni przemyśleć, ile czasu potrzebują na wykonanie każdej czynności. Pracodawca albo kierownicy rozliczają podwładnych z wykonanych zadań wedle ustalonego czasu, potrzebnego na wykonanie danej czynności. Oczywiście podczas ich wykonywania może dojść do pewnych komplikacji, dlatego niezbędne jest wcześniejsze ustalenie przez kierownika lub osobę nadzorującą projekt tzw. buforu bezpieczeństwa. Niestety nagminnym błędem jest ustalanie go pojedynczo, dla każdej osoby w zespole. W ten sposób zadania są często odwlekane, a sam czas pracy jest nieefektywnie wykorzystywany. Aby temu zaradzić bufor ustala się dla całej grupy, aby osoby pracowały jednocześnie nad tym samym projektem.

Wady i zalety
Niewątpliwą zaletą ustalania harmonogramu pracy, jest większe zorganizowanie czasu, spędzanego w firmie. Każdy pracownik wie co ma robić i ile ma czasu na daną czynność. Taki system ma także wady, a wynikają one z nieuwzględniania ryzyka niepowodzeń lub wystąpienia pewnych trudności podczas wykonywania i rozliczanie z nich pracowników.

3 komentarze:

  1. Hejka, super blog z którego można się sporo dowiedzieć o firmach. Można by napisac posta o tym na czym polega wycena znaku towarowego bo tez ciekawe zagadnieni i szkoda by się temat zmarnował.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy wpis, jeśli chodzi o firmę oferującą coaching w Krakowie polecam akademiasokrates.pl - Coaching w Krakowie

    OdpowiedzUsuń
  3. temat jest bardzo aktualny, nie tylko w w firmach produkcyjnych lub biurach... ale jak najbardziej w opiece zdrowotnej.
    W kolumnie "Po wrocławsku" jeszcze dodałbym osobę zajmującą się wadami mowy u dzieci i dorosłych - logopedę Podlasińską.

    OdpowiedzUsuń